~ Arvosana 2.5/5 ~

wug0

Tässä idolitypymme suuntaavat toiveikkaina Tokioon Beatles-referenssin kera

Talvikaudella 2014 nähdyn idolisarjan jatkeeksi saimme sitten vielä iloksemme nämä kaksi tunnin mittaista leffaakin joissa tarinaa jatketaan kun 7 typyämme tavoittelee menestystä idoliteollisuuden melskeissä. WUG-franchisehan on siitä omalaatuinen että koko homman luoja, animen pelastaja™ Yutaka ”Yamakan” Yamamoto sijoitti tapahtumat tarkoituksella Sendaihin eli vuoden 2011 Sendain maanjäristyksestä ja tsunamista pahiten kärsineelle alueelle – ja hän on kyllä muutenkin ottanut tämän katastrofi-asian omakseen kun on tehnyt osana Zapuni-projektia vielä aivan erillisen shortinkin nimeltään blossom.

wug1

Roomalainen palmunlehvätyyli oli kuuminta muotia tällä kertaa

Aloitamme iloisissa tunnelmissa kun typyryhmämme käväisee Tokiossa allekirjoittamassa sopimuksen suuren yhtiön kanssa ja kuulun laulunkirjoittajaguru Hayasakan uuden biisin myötä kauppa käy kuin siimaa vain. Samoin ei kuitenkaan ole kilpailevan I-1 -ryhmän laita vaan heillä levymyynti on tippunut ensi kertaa alle miljoonan kappaleen joten johtoporras päättää järjestää sisäisen kilpailun siitä kuka vetää ryhmää jatkossa. Sitten myös WUG kokee kovia kun guru Hayasaka ei kirjoitakaan heille enää toista kappaletta ja uuden levyn myynti lässähtää käsiin vaikka typyt kaikkensa yrittäen jopa kiertelevät kadulla sitä myymässä ja niinpä firmassakin arvellaan että kaikki menestys oli vain hyvän laulunkirjoittajan ansiota. Muttamutta! Murheen alhossa kieriskellessään suurmies Hayasaka sitten painelee vielä kerran paikalle uuden kappaleen kera jota tulisi käyttää tulevissa idolifestivaalikisoissa.

Näin WUG on sitten taas palannut Sendaihin uutta alkua ottamaan ja kiertelee pakettiautolla ympäri maata markkinoimassa itseään. I-1 -ryhmässä Moka voittaa Shihon sadalla levyllä ja näin Shiho lähetetään böndelle B-luokan idoliryhmään. WUG tarvitsee jälleen uuden biisin idolikisoihin ja tietenkin Hayasaka kieltäytyy sitä kirjoittamasta mutta pelastuksen tuo Tange-managerin kaverirouva joka yllättäen osoittautuu suureksi entiseksi lauluntekijäguruksi. Pientä draamaa loppuminuuteilla syntyy myös siitä kun Nanami vanhempiensa painostuksesta eroaa ryhmästä mutta juuri ennen kriittistä kisaa hän saapuu kuin saapukin mieltään muuttaneena menoon mukaan. Ja näin näemme muutaman idoliesityksen pikaisesti ja krediittien jälkeen tietenkin WUG voitti koko homman!

wug2

Asialleen omistautuneet wotat ovat idoliryhmien suosion takana!

Idolisarjojen suuressa joukossa tämä Yamakanin luomus on erottunut sillä että siinä aina osataan korostaa idoliteollisuuden ikäviä puolia ja tämän genren se mieltäylentävin ganbaroinnilla voittoon -juonenpätkä jää sitämyöten vähän ikävästi paitsioon. Nytkin meille varsin perusteellisesti esitetään se kuinka koko idolimenestys perustuu vain siihen että käytettävissä on hyvä laulunkirjoittaja (…mikä kyllä tietysti voi olla aika lailla tottakin…) eikä typyjen omalla osaamisella ole itse asiassa kovinkaan paljon väliä. Idolirymä I-1 on tässä tietenkin AKB48 valepuvussa ja heidän avullaan tätä idoliteollisuuden kyynistä kaupallisuutta sitten vielä oikein erityisesti väännetään katsojalle selväksi. Katsojakokemukselle tämä negatiivisuuden korostaminen tekee sitten vain hallaa, mehän toivomme tietenkin ihanaisen höttöistä idolitypyhumppaa eikä mitään nurkassa itkuatuhertavaa nassikkalaumaa.

Yamakan itse istuu tässä tietenkin myös ohjaajan hommissa ja lopputuloksesta kyllä näkyy jälleen kerran hänen perusvikansa: suuret linjat eivät pysy hanskassa vaan kamera ajelehtii erilaisten hieman toissijaisilta vaikuttavien yksityiskohtien parissa. Kakkosleffan päätös on tästä hyvä esimerkki: leffan ruutuaika käytetään johonkin diaesitykseen typyjen Japanin-kiertueelta ja lopun kaiken ratkaiseva finaaliesitys jää liki kokonaan näkemättä. No, voi tietysti olla että Ordet-studiolta loppuivat tässä vaiheessa myös rahat koska vaikka ykkösleffa ei mitään erityisen loisteliasta teknistä jälkeä ollutkaan niin kakkosleffassa heitettiin sitten jo kaikki toivo menemään still-kuvien ja groteskien naamadesign-hirvitysten vallatessa ruudun. Aikanaan aivan uusista kyvyistä muodostettu seiyū-kaarti on nyt kerännyt kokemusta pari vuotta mikä kyllä kuuluu suorituksesta, ja Minami Tanaka (Minami) lienee tähän mennessä franchisen parhaiten menestynyt ääninäyttelijä napaten merkittävän PriPara-roolin (Non Manaka/Kanon/Pinon/Junon) sekä päärooleja sarjoissa Hanayamata (Hana) ja Shakunetsu no Takkyū Musume (Agari).

Ja suuresti kansalaisia hämmästyttäen olemme kuulleet että tämä ei tähän jäänyt vaan sarja lähtee toiselle kaudelleen vuonna 2017 nimellä Wake Up, Girls! Shin Shō ja lisää hämmästystä aiheuttaa se että nyt vaihtuu sekä ohjaaja että studiokin!


© Porco Ojisan – porcoojisan(miukumauku)gmail(dot)com – Twitterask.fm

Mainokset