yamada

Yamada Lontoossa tutustumassa maisemiin K-On! -leffan tekoa varten

Tässä kun olemme juhlineet yötä päivää Makoto Shinkain leffan Kimi no Na wa. menestystä (tällä hetkellä sen lipputulot ovat ¥16.4mrd ja taakse on jäänyt Gake no Ue no Ponyo (Ponyo rantakalliolla), uutinen täällä) niin käyttäkäämme pieni hetki myös juhliaksemme maailman menestyneimmän nais-animeohjaajan Naoko Yamadan (studio KyoAni) saavutuksia.

k-on

Söpötypysarjojen perusteos K-On! on Yamadan suosion pohjana

Tällä hetkellä nimittäin Yamadan viimeisin ohjaustyö, kokoillan leffa Koe no Katachi (aiempi juttu täällä) on saavuttanut ¥1.9mrd rajapyykin jokahan on juuri se määrä jonka keräsi myös K-On! -leffa – Yamadan ohjaustyö sekin. Koe no Katachi siis ylittää Yamadan aiemman ennätyksen ja melko varmasti peittoaa myös listalla seuraavana olevan kolmannen Madoka-leffan (¥2.1mrd) päätyen todennäköisimmin sijalle 3 myöhäisilta-animesarjojen leffasovitusten listalla.

Kahden animeleffan saaminen yli ¥1mrd rajan on ennennäkemätön temppu nais-animeohjaajalta eikä edes miesohjaajien puolelta löydy montakaan tähän kyennyttä, mutta Yamadan saavutuksethan eivät pääty tähän vaan pitää muistaa että hän on kerännyt jenejä kasaan myös animesarja-ohjaajana: K-On!-sarjan molemmat kaudet kun löytyvät kaikkien aikojen levymyyntitilastossa 20. sijan molemmin puolin (keskiarvomyyntimäärillä 44k ja 40k, ks lisää täältä). Nämä ovat luonnollisestikin myös studio KyoAnin parhaat saavutukset joten eipä mikään ihme että Yamada on nykyään studion johtava ohjaaja ja arvailla vain voi sitä että aikooko hän joskus pistää pystyyn aivan omankin studion kääriäkseen tuohta oikein kunnolla kun osaamista näyttää olevan. Yamadan 32. syntymäpäivä on kuukauden sisään (…hän siis ohjasi K-On!-ykköskauden ollessaan 25v…) joten parhaat vuodet hänellä ovat siis vielä edessäpäin – kunhan ei nyt sitten vaan noudata japanilaisia perinteitä ja mene naimisiin ja ryhdy kotiäidiksi…

Muut nais-animeohjaajat jäävät Yamadaan verrattuna lähinnä kuriositeeteiksi mutta mainitaan heistä Hiroko Utsumi jonka ohjaaman Free!-sarjan molemmat kaudet löytyvät levymyyntilistalta osapuilleen sijoilta 40-60 (29k ja 22k), Noriko Takao taasen ohjasi sarjan THE iDOLM@STER: Cinderella Girls jonka ykköskausi (arvostelu täällä) pyörii tilastoissa 40 sijaluvun tienoilla (30k), ja mainitaan vielä Rie Matsumoto jonka Kekkai Sensen (arvostelu täällä) huitelee sijan 70 paikkeilla (17k). Ahkerin naisohjaaja lienee Chiaki Kon jonka ansiolistalta löytyvät söpötypykauhusarja Higurashi no Naku Koro ni, täysin epäonnistunut Umineko no Naku Koro ni, BL-franchiset Junjō Romantica ja Sekai-ichi Hatsukoi sekä aivan viime ajoilta Bishōjo Senshi Sailor Moon Crystal -sarjan kakkoskausi (tai kolmosjuonikaari, arvostelu täällä).


© Porco Ojisan – porcoojisan(miukumauku)gmail(dot)com – Twitterask.fm

Mainokset