~ Arvosana 2.5/5 ~

arpeggio1

Sisarukset Musashi ja Yamato eivät tulleet oikein toimeen keskenään…

Tällä leffalla sitten jatkamme syksyn 2013 sarjaa Aoki Hagane no Arpeggio: Ars Nova jossa kuten muistatte ihmiskunta oli ahtaalla kun merille oli ilmestynyt salaperäinen Sumulaivasto joka esti merenkulun täysin mutta pääpojumme Gunzō yhdessä söpön sukellusveneensä Ionan kanssa mätösteli sumulaivojen kanssa onnistuneesti haluten samalla löytää tien rauhaan. Sarjasta tehtiin ensin kokoomaleffa Aoki Hagane no Arpeggio: Ars Nova DC minkä jälkeen tässä upouutta originaalisisältöä hehkuvassa leffassa viedään sitten tarina päätökseen reippaan meritaistelusikermän kera. Franchisessa kuuluisia japanilaisia taistelulaivoja edustaa niiden söpöt AI-typyt jos siis ihmettelette mitä pirua on tekeillä ja mitä ilmeisimmin suosittu selainpeli Kantai Collection (sarjan arvostelu täällä) on pikkuista enemmän kopioinut ideoitaan näiltä tytyiltä.

arpeggio2

Pääpahiksena heilui kuitenkin Hiei.

Räväkässä alkukohtauksessa näemme kuinka Sumulaivojen keskinäisessä kinastelussa Musashi upottaa Yamaton minkä tapahtuman merkittävyyttä ruoditaan sitten vähän myöhemmin… Sitten kuulemme vielä alustukseksi että Sumulaivasto on todennut että ihmiskunta horjuttaa maapallon ekologiaa jonka vuoksi heidän kuuluu luovuttaa planeetta ja antautua sumulaisten määräysvaltaan minkä jälkeen kaikki olisi hyvin taas… niinpä niin! Aiemmista tapahtumista tietämättömät Gunzō ja söpö sukellusvene I-401 (=Iona) ovat matkalla tapaamaan Yamatoa neuvotellakseen rauhasta mutta ensin pitää vähän korjailla paattia. Samaan aikaan toisaalla Hiein johtamat oppilaskuntatypylaivat lähtevät estämään Ionan matkaa ja näin seuraakin pieni kalabaliikki kun Nachi ja Ashigara käyvät kimppuun mutta Gunzōn ovelan tempun ansiosta vihollispaatit törmäävät toisiinsa ja kaikki on hyvin. Laivaa korjaillaan Vladivostokissa missä Iona törmää Musashiin joka vie hänet unimaailmaan jossa paljastuu että Gunzōn isä ei olekaan petturi vaan hänkin oli neuvottelemassa rauhaa ennenkuin tapettiin ja että upotessaan Yamaton ydin siirtyi Ionalle samalla kun Yamato antoi hänelle käskyn etsiä käsiinsä Gunzō. Iona on tästä kaikesta uudesta tiedosta hieman järkyttynyt mutta Yamaton etsintämatka jatkuu ja nyt Hiei pistää pökköä pesään ja kapulaa rattaisiin oikein kunnolla kunnes sankareidemme kaverit Takaon ja Hyūgan johdolla tulevat avuksi ja loppusilaukseksi Kongō pysäyttää Hiein lopullisesti. Koska Yamato on uponnut etsitään nyt käsiin Musashi jonka kanssa sitten loppusota käydään ja voiton vie Iona joka on nyt sulautunut Yamaton ytimen kanssa yhteen ja lopulta haihtuu Gunzōn suureksi suruksi savuna ilmaan lähettäen tätä ennen Viimeisen Käskyn sumulaivastolle: olette nyt vapaita elämään niinkuin tahdotte. Vielä loppukrediittien jälkeen Gunzō näkee jonkun: kuka se on – Iona vai joku muu – jätetään katsojan pääteltäväksi…

Remmissä tässä oli sarjan tavoin tunnettu parivaljakko ohjaaja Seiji Kishi ja kässäristi Makoto Uezu jotka nyt eivät totutusta poiketen aivan täysin sössineetkään tarinaa jota kannatteli tuttuun tapaan söpötypy Iona joka Gunzōn uskollisena laivana taisteli tiensä määränpäähän jossa hän sitten kohosi hieman ehkä hieman liian jeesusmaisiin sfääreihin julistaessaan rauhan ajan alkaneeksi. Fantasiaunia olisin hieman siivonnut vähemmälle koska ne eivät tässä edistäneet muuta tarkoitusta kuin takaumatietojen välitystä katsojalle johon olisi jotain parempaakin konstia voinut keksiä. Lukuisten laivatypyjen kokoaminen mukaan ei sekään palvellut muuta kuin niitä äärimmäisiä faneja jotka vielä haluavat sanoa jäähyväiset suosikkitypyilleen mutta tarinankerronnan kannalta ne vain sotkivat kokonaisuutta – ja muutenkin varoittaisin että ennen leffaa on aika lailla pakko katsoa aiempi sarja tai muuten tutustua franchiseen jotta hommassa pysyy ensinkään kärryillä. Sen sijaan laivastomätkeet olivat jopa hieman kiinnostavaa katsottavaa mikä johtunee siitä että tällaista harvemmin animemaailmassa näkee. Ja kuten sarjassakin sukellusveneemme Iona on palavasti rakastunut pääpoju Gunzōon mutta tämä juonenpätkä jätetään tälläkin kertaa täysin tyngäksi ja varsinkin Ionan katoaminen jäi tämän vuoksi suorastaan jopa hieman harmittamaan.

Homma oli siis 100% CGI-jälkeä kuten sarjakin ja Sanzigen osasi hoitaa tämän kyllä jälleen varsin kelvokkaasti – muutamin paikoin hahmojen liikkeet paljastivat kuitenkin alkuperän samaten kun ehkä liian piirteetön naamadesignkin. Tämän päälle prenikan saa Mai Fuchigami (Iona, myös Girls und Panzer -franchisen päätypy Miho) joka vie sydämenne ujon tunteettomalla mutta kuitenkin rakastuneella äänellään!

Ja Iona oli muutenkin vaan se kaikista söpöin sukellusvene!

arpeggio3


© Porco Ojisan – porcoojisan(miukumauku)gmail(dot)com – Twitterask.fm

Mainokset