Myriad Colors Phantom World


~ Arvosana 2.5/5 ~

musaigen

Mai limboaa tässä studio KyoAnin nykytilaa hyvin kuvastavassa kohtauksessa…

KyoAni jatkaa tässä taapertamistaan itsekustantamiensa ranobien animesovituksilla ja tällä kertaa on vuorossa tapaus jossa ihmiskunnan vaivoiksi on ilmestynyt joukko mörkömöykkyjä joista jotkut ovat aivan hyvätahtoisia mutta jotkut taas lievästi pahantahtoisia joten koulukkaiden möykkymätöstelykerhon supervoimaiset sankarit joutuvat pitämään niitä aisoissa. Meininki ei ole mitenkään naama-irveessä-veriroiskeista vaan jonkinlaista disneymäistä fantasia-kevytmuksintaa, minkä lisäksi ensi kertaa KyoAnin historiassa tällaista hienostunutta ecchiä on tähän perusperus-haaremihömppä-mätöstelysarjaan latailtu mukaan vähäistä enemmän.

Tapaamme siis pääpojumme Haruhikon joka heti kättelyssä yhdessä hotin keijutypy Rurun ja isotissi-typy Main kanssa mätöstelee möykkyjen kanssa ja ecchiin (…mutta erittän höhlään…) limbotanssiin liittyy myös suursyömäritypy Reina. Sitten tavataan vielä erittäin äänekäs typy Koito, ja niin sekä mätöstely että sen harjoittelu jatkuu. Reina joutuu välillä fantasiamaailmaan jossa hänelle tarjotaan lämminhenkistä kotielämää mutta muut pelastavat hänet tältä kauheudelta, minkä jälkeen tavataan söpö pikkutypy Kurumi ja hänen nallekarhumaailmansa, ja sitten kaikki muuttuvat kissoiksi, jätti-apinat ahdistelevat ja sitten näytellään. Parhaita sarjan paloja olivat sitten Rurun kokemukset normikokoisena kansalaisena sekä sitten puolestaan Haruhikon seikkailut kun hän elää lapsuuttaan uudelleen. Lopuksi finaalibossi badass-typy Enigma yrittää vallata maailmaa (…ehh…) mutta porukkahan hoitelee moiset kukkoilijat kissustelu-voimansiirto-tekniikan avulla…

musaigen1

…ja tässä taas Mai venyttelee…

No jos juonenkuvaus kuulostaa hieman typerältä niin kyllä niitä typeriä hetkiä vietettiinkin, vaikkapa episodien 7-9 anti (…apinasodat ja muut…) oli todellakin surullista katseltavaa lapsellisuudessaan – sarjan episodimaiset mätöstelyt olivat äärimmäisen heikko esitys KyoAnin puolelta. Miksi sitten arvosana on niinkin korkea kun se on niin pelastus tulee ecchistä: Mion limboesitykset ja lämmittelyverryttelyt olivat kuumaa settiä ja ihanaisen keijutypy Rurun pikkubikinit veivät huomion kutakuinkin koko sarjan ajan. Pientä plussaa lasken myös episodeille 10 ja 11 joissa kaikki-pitävät-Rurusta-teema ja Main äidillinen huolenpito pikkunapero-Haruhikosta olivat lievästi sydänalaa lämmittäviä pätkiä. Nämä sarjan yliluonnolliset ilmiöthän olivat jonkinlaisia ihmisten toiveiden ilmentymiä jota ideaa varsinkin tässä Haruhiko-tarinassa käytettiin oikein hyvin kun hän palasi pikkulapsuuteen kun vain olisi halunnut leikkiä kuten muutkin lapset. Sen sijaan sitten romanssinnälkäisille tai haaremihömpän faneille sarja ei tarjonnut oikein mitään – ilmeisesti haluttiin pelata Mai x Haruhiko -paritusta mutta kyllä Ruru x Haruhiko oli se kaikista ruutukemiallisin yhdistelmä (…ilmeisen luonnollisista syistä koska lopuksi inhottavasti kerrottiin että Ruru olisi jotenkin Haruhikon vallattoman luonteen ilmentymä…).

musaigen3

Söpö keijutypy Ruru bikineillään pelasti sarjassa sen mitä pelastettavissa oli!

Hieman se jaksaa ihmetyttää kun meillä remmissä on kuitenkin legendaarinen ohjaaja Tatsuya Ishihara jonka ansolistalle kuuluu kutakuinkin kaikki KyoAnin mestariteokset: Kanon (2006), Air, Clannad, Suzumiya Haruhi no Yūutsu, Chūnibyō demo Koi ga Shitai! ja Hibike! Euphonium. Oliko tämä KyoAnin oma ranobe todellakin niin poskettoman kurja alkuteos ettei siitä tämän parempaa lopputulosta sitten saanut edes nero-ohjaaja? Olisiko KyoAnilla aika miettiä pientä strategiamuutosta ja lopettaa oman surkean ranobetuotantonsa pakko-animointi vaikka se ilmeisesti taloudellisesti edullista onkin (=KyoAni saanee animointioikeudet omakustanteisesta alkuperäteoksestaan erityisen halvalla). Näitä tässä tulee pohdiskeltua ja vaikka aina kun voin haukun Shaft- ja Trigger-studiot niin niillä on kuitenkin puolustuksenaan sellainen tosiasia että Shinbōlla ja Imaishilla ei kykyjä mihinkään parempaan ole – sen sijaan KyoAnilla olisi joten pitäisiköhän sitten alkaa niitä lyttäämään oikein toden teolla?

Ai niin, mainitaan tässä nyt vielä varmuuden välttämiseksi se että tekninen laatu KyoAnin tuntien oli jälleen kerran kertakaikkisen loistelias.

Ennakkotiedot sarjan levymyynnistä antavat aiheen arvella että tästä tulee KyoAnin kaikkien aikojen pohjanoteeraus joten jatko-animen mahdollisuudet lienevät nyt erityisen heikot.


© Porco Ojisan – porcoojisan(miukumauku)gmail(dot)com – Twitterask.fm

Mainokset