The Girl Who Leapt Through Time


~ Arvosana 4/5 ~

leap1

Makoto esittää tässä sen kuuluisan aikahyppy-loikkansa…

Vuonna 2006 Mamoru Hosoda oli sitten siirtynyt studio Madhousen leipiin ja ensihommaksi otettiin turvallinen projekti: Toki wo Kakeru Shōjo -niminen suuresti fanitettu Yasutaka Tsutsuin romaani (häneltä on muuten kotoisin myös romaani Paprika josta taasen Satoshi Kon väänsi vuorostaan animeleffan) joka oli jo monesti sovitettu live-action-versioksi ja nyt tässä sitten Hosoda kasasi siitä alkuperäteokseen löyhästi perustuvan jatko-osa-animen. Tyylisuuntana tässä on slice-of-life-henkinen shōjo-romanssi ja vaikka scifi-sisältöä onkin aikamatkustuksen muodossa on sen rooli tarinassa enemminkin taustatukena joten kiilusilmäisiä starwars-faneja olkoon tässä tästä varoitettu!

Tapaamme siis ensi töiksemme hieman höyrypäisen koulutypyn Makoton joka viihtyy hyvin koulupoika-kaveriensa Chiakin ja Kōsuken kanssa kolmistaan niin pesäpalloa pelatessa kuin muutenkin porukalla sekoillessa. Eräänä päivänä hän säheltävälle tyylilleen uskollisena lätsähtää oudon tammenterhon päälle ja sitten syöksyessään jarruttomalla polkupyörällään kohden tasoristeystä lähestyvää junaa huomaa yllättäen kykenevänsä hyppäämään ajassa taaksepäin ja näin pelastumaan turmiolta! Taiderestauroijatätinsä (alkuperäisen romaanin päähahmo muuten) mukaan aikahypyt ovat aivan normaali typy-kyky ja Makoto vähän asiaa harjoitellessaan huomaa että näin tosiaan onkin ja niinpä hän sitten leffan keskivaiheen varsin hauskassa komedia-osuudessa järjestelee aikamatkustuskyvyllään niin kavereiden rakkausasioita kuin parantelee omia baseball-taitojaankin. Hieman vakavampaa aikahyppelyä seuraa sitten kun hän yrittää välttää Chiakin kokuhakustelu-yritykset, ja oikein tiukka paikka tulee kun Kōsuke lähtee uuden tyty-ydensä Kahon kanssa polkemaan Makoton rikkinäisellä pyörällä ja on jäämässä junan alle! Mutta sitten aika pysähtyy ja rakastavaiset pelastuvat ja paljastuu että tempun takana on Chiaki joka onkin aikamatkustelija tulevaisuudesta mutta nyt kun hän on paljastanut roolinsa joutuu hän sääntöjen mukaan katoamaan. Ja niin hän tekeekin Makoton suureksi suruksi ja ensi kertaa asiaa vähän vakavammin pohdittuaan hän huomaa että näin se rakkaus on salavihkaa päässyt kukkimaan ja että hänen olisikin pitänyt hyväksyä Chiakin deittailupyynnöt. Mutta sitten hän huomaa kätensä laskurista että hänellä onkin vielä yksi aikahyppy jäljellä joten hän hyppää takaisin siihen mistä kaikki alkoi, järjesteli nopsasti Kōsuken rakkausasiat ja ryntäsi sitten kuuluisassa 53 sekunnin mittaisessa juoksukohtauksessa Chiakin luokse. Ja leffan varsin hienossa loppu-kliimaksissa hän kertoi Chiakille tietävänsä aikahommista kaiken jonka jälkeen Chiaki käveli pois… mutta palasi takaisin kertomaan että hän odottaa vain Makotoa tulevaisuudessa. OOoOoOoOooOO!!! Ja niin Makoto oli taas onnellinen ja oli tehnyt päätöksen omasta tulevaisuudestaankin – joskaan ei sitten kertonut tätä kenellekään.

leap3

Seuratkaa juoksukohtauksessa kuinka Makoto tippuu ruudusta mutta palaa takaisin!

Romanssinnälkäiset jäävät tämän leffan jälkeen hyvin tyytyväiseen tilaan, sitä tässä Makoton kasvutarinassa riittää kun päätypymme pikku hiljaa huomaa että kaveripojat voivat olla muutakin kuin vain kavereita. Leffan komediallinen rakkausosuus on siinä kun Makoto järjestelee Kahoa ja Kōsukea yhteen mutta varsinainen pääruokalajihan on Makoto x Chiaki -pari jossa kunnon draaman kaaren tavoin päädytään kyynelten takaa pilkahatavaan pieneen onneen kun Chiaki joka vaikka joutuukin lähtemään omaan aikaansa vannoo odottavansa vain Makotoa – ja onhan tämä myös samalla varsin traaginen lopetus koska eihän ole mitenkään varmaa että Makoto on ensinkään enää elävien kirjoissa silloin kun Chiaki joskus tulevaisuudessa syntyy. Samalla Makoto joka oli ensi alkuun vielä varsin lapsellinen vain tässä hetkessä elävä typy naisistuu ja saa elämälleen päämäärän ja tavoitteen joka ilmeisesti liittyy tavalla tai toisella maalaukseen jonka Chiaki niin kovasti olisi halunnut nähdä. Hosoda sanojensa mukaan halusi leffallaan kuvata (alkuperäteoksesta poiketen) aivan tavallisen oloisen typyn kokemuksia jotta hän saisi kasaan tarinan jonka avulla tämän päivän tyttölapset näkisivät tulevaisuuden positiivisessa valossa – ja kyllähän leffan loppupuolen murheen alhosta iloiseen crescendoon nouseva tarinankaari saakin niin sekä pienet että isommatkin sydämet läpättämään pakahtuakseen. Vielä pitää sitten siitäkin mainita että ei tässä kaikki ole hulinaa ja melskettä vaan hosodamaiseen tyyliin edetään joskus varsien pitkienkin pillow shot -tuumailuhetkien avulla ja näin katsoja saa aikaa sulatella tapahtumia ja arvailla tulevia juonenkäänteitä – monin paikoin meno onkin siis hyvinkin slice-of-life-joutilaisuutta muistuttavaa maisemien ihailua.

leap4

Herkkä hetki ujojen rakastavaistemme kesken (Chiaki, Makoto)

Leffan tarinan toteutuksesta pitää Hosodan lisäksi kiitellä hänen uskolliseksi aisaparikseen tässä löytynyttä kässäristiä Satoko Okuderaa joka on luonut lähes anime-originaalia vastaavan juonenkuljetuksen ja vieläpä oikein hyvän sellaisen (hänen anime-debyyttinsä muuten). Tuotantotiimin superstarat eivät tähän lopu vaan hamodesign on itsensä guru Yoshiyuki Sadamoton (Gainaxin eräs perustajajäsen ja sarjan Shin Seiki Evangelion hahmodesigneri) käsialaa ja Hosodan mukaan tässä pyrittiin tarkoituksella varsin yksinkertaiseen ulkoasuun jotta naamoista saataisiin mahdollisimman ilmeikkäitä. Animaattoripuolella Makoton varsin vauhdikkaita liikkeitä piirtelivät vaikkapa sellaiset tekijämiehet kuin Chikashi Kubota (sarjan Wanpanman animaatiotirehtööri) ja Masashi Ishihama (sarjan Shin Sekai Yori ja leffan Glass no Hana to Kowasu Sekai ohjaaja, ylistävä ANN-artikkeli hänen kaikista saavutuksistaan täällä). Seiyū-rintamalla puolestaan homman veti kympillä kotiin live-action-näyttelijä Riisa Naka (Makoto) jonka raaka räpätys teki päätypystä vain niin rakastettavan hölmöläisen.


© Porco Ojisan – porcoojisan(miukumauku)gmail(dot)com – Twitterask.fm

Mainokset