hosoda

Yleensä nämä leffateatterin tuolit ovat täydempiä…. (Mamoru Hosoda)

Tässä kirjoitussarjassa lähdemme tutustumaan Ghiblin sankarien jälkeen suosituimman nyky-animeohjaajan Mamoru Hosodan tuotantoon – häntähän monessa paikassa tituleerataan Miyazakin seuraajaksi ja tämä perustuu juurikin siihen että hän on kutakuinkin ainoa ei-Ghibliläinen ohjaaja jonka leffat säännöllisesti keräävät yleisöä teattereihin sankoin joukoin. Tosin läheltä tämä kohtalo liippasi häntäkin, Miyazakin tavoin uransa Tōei Dōgan (nyk Tōei Animation) leivissä aloittanut Hosoda kutsuttiin ohjaamaan Ghiblin leffa Hauru no Ugoku Shiro (arvostelu täällä) mutta ei sitten tunnetusti saanut hommaa kasaan ja niinpä hän palasi Tōeille vähin äänin ennen soolouralle lähtöään.

Ennen suursuosiotaan Hosoda siis harjoitteli Tōein megafranchise-sarjojen parissa ja tutuiksi tulivat niin Dragon Ball, Digimon, One Piece kuin Bishōjo Senshi Sailor Moonkin ja Ghibli-sivuaskeleen jälkeen hän vielä kerran tuuletteli tuntojaan One Piece -jengin kanssa (leffa One Piece: Omatsuri Danshaku to Himitsu no Shima josta tämän arvostelusarjan aloitammekin).

Vauhtiin päästyään romanssileffan Toki wo Kakeru Shōjo jälkeen Hosodan tyyli on kääntynyt hyvin perhe-keskeiseksi oman elämäntilanteen peilaamiseksi: leffassa Summer Wars teemana on hänen juuri avioiduttuaan hankkimansa uuden sukulaisjoukon ihmettely, elokuvassa Ōkami Kodomo no Ame to Yuki hän taasen tutkailee äitiyden olemusta oman lapsenhankintaprojektin yhteydessä ja leffassa Bakemono no Ko on aiheena isyyden rooli nykymaailmassa kun oma lapsi sitten oli syntynyt. Tästä huomaattekin että Hosoda on teemoiltaan hyvin paljon aikuisemman materiaalin ohjaaja verrattuna esikuvaansa Miyazakiin joka hankki maineensa lapsiin ja lapsenmielisiin menevien leffojen nerona – mikä sinänsä tekee hänen suosiostaan vieläkin mielenkiintoisemman koska ainakin Japanissa näyttää siis edelleen riittävän melkoisesti kiinnostusta myös ei-lapsille tarkoitettuun animeen. Japanin ulkopuolellahan Hosodan menestys on sitten ollut paljon vaatimattomampaa ikävä kyllä, mutta on hän sentään jo kaksi kertaa ollut tyrkyllä itse Oscar-kisoihinkin (leffoilla Summer Wars ja Bakemono no Ko) mutta vielä eivät ole virallisen Oscar-ehdokkuuden ovat auenneet hänelle.

Noniin eiköhän tämä riitä alustukseksi joten eikun arvostelujen pariin! Ne löytyvät tällä haulla.


© Porco Ojisan – porcoojisan(miukumauku)gmail(dot)com – Twitterask.fm

Mainokset