Frozen

Japanilainen yleisö oli täysin haltioissaan Frozen-leffan nähtyään!

Meitä fanaattisia animeharrastajia kiinnostaa luonnollisestikin se kuinka rakas pikku teollisuutemme pärjäilee ankaran kilpailun puristuksessa ja tähän meille hieman valaistusta antaa firma nimeltään Oricon – tämähän on se puulaaki joka laskeskelee japanilaisen levymyynnin sitä mukaa kun systeemissä mukana olevat levykaupat niitä raportoivat (täällä esitetyt luvut perustuvat myös heidän lukuihinsa). Taannoin Oricon julkaisi koko vuoden 2014 kattavan katsauksensa jonka pohjalta Anime News Network teki pikku uutisen (juttu täällä) mutta se oli sen verran kummallisesti kirjoitettu että selvyyden saaminen vaatii hieman työtä.

Kaiken kaikkiaan raportti kertoo että vuosi 2014 olisi ollut oikein erinomainen animaatio-bisnekselle Japanissa, myytyjen levyjen määrä nousi edellisvuodesta 6% ja saatujen jenien määrä 4%. Tässä kuitenkin paljastuu raportin heikkous animeharrastajan kannalta: raportin luvut kun sisältävät nimenomaan animaatio-myynnin joka kattaa myös Japaniin tuodut tuotannot (esim Disney/Pixar/Dreamworks) eli kotoperäisen animen myynti ei luvuista suoraan selviäkään. Tieysti voisi olettaa että ulkomaisen animaation osuus olisi jotakuinkin vakio mutta vuosi 2014 oli tässä suhteessa harvinaisen poikkeuksellinen: Disneyn Frozen nimittäin sulatti japanilaisten sydämet ja tehtaili supersuuret levymyyntiluvut (n 2.3 miljoonaa kappaletta tähän mennessä) ollen näin matkalla eniten myydyksi animaatiolevyksi kautta aikain (tähän mennessähän tätä kunniapaikkaa on pitänyt hallussaan Hayao Miyazaki ja Sen to Chihiro no Kamikakushi (Henkien kätkemä)).

Jos sitten noista Oricon-raportin luvuista vähennetään Frozen-osuus niin jäljelle jääkin aika karmaisevat luvut: vuosi 2014 olisikin ollut kaamea katastrofi jolloin myytyjen levyjen määrä laski 13% ja jenien määrä 9%. Nämä luvut pitävät sisällään siis japanilaisen animen sekä muut ulkomaiset animaatiot paitsi Frozen-leffan joten täysin selvää totuutta animen suhteen ei näinkään tietysti saada, mutta kyllä tämä pienen epäilyksen herättää siitä että kovin loistava ei vuosi 2014 tainnut myyntimielessä olla.

Pieniin vaikeuksiin viittaa sekin että vuonna 2014 yli kymppitonnin myyneitä sarjoja on tällä hetkellä 11 kpl joka on saman verran kun vuonna 2010 (ks lisää täältä) – mutta sarjoja tehtiin vuonna 2014 noin 50% enemmän kuin vuonna 2010 joten vähenevät rahat on jaettu kasvavalle joukolle ottajia. Tästä voisi arvella että uusien sarjojen tekointo olisi laantumaan päin ja tältä se hieman näyttääkin. Kuluva talvikausi aloitettiin 10% pienemmällä sarjamäärällä kuin viime vuonna, ja kevätkaudelle on tämän hetken tietojen mukaan tulossa peräti kolmanneksen pudotus. No, vielä tietysti on aikaa julkistella uusia sarjoja sinnekin joten toivotaan parasta!

Vuosi 2014 oli animen tuotantomielessä huippuvuosi, uusia sarjoja aloitettiin samaa tahtia kuin huippuvuonna 2006, mutta jo aikanaan hieman epäilin riittääkö kaikille ostajia ja näyttää että epäilykseni ovat osuneet oikeaan. Eipä auta muu kuin toivoa että anime löytäisi uusia asiakaskuntia koska nykyteollisuuttahan on useammastakin suunnasta kritisoitu juuri siitä että se tavoittelee aivan liian pientä kohderyhmää (lisää asiasta täällä) jolloin jaettavan rahan potti ei kunnolla enää elätä tekijöitään.


© Porco Ojisan – porcoojisan(miukumauku)gmail(dot)com – Twitterask.fm

Mainokset